Naturskyddsföreningen Falkenbergs yttrande över Förslag till nytt beslut för naturreservatet Morups Tånge i Falkenbergs kommun

Diarienummer 511-7202-19, Länsstyrelsen 301 86 Halmstad

Naturvärden i Morups Tånge

Morups Tånge är ett betydelsefullt häcknings- och rastområde för flera skyddsvärda fåglar och de unika näringsfattiga dynområdena och stränderna hyser flera känsliga insekts- och växtarter. Den delen av reservatet som finns i havet är också mycket intressant att bevara av naturvårdsskäl.

Yttrande

Naturskyddsföreningen Falkenberg anser att länsstyrelsens förslag till beslut om Morups Tånge tar hänsyn till de känsliga fågel-, insekts- och växtarter som finns i området. Den nya våtmarken vid Pölsefloen kommer att ge området utökade naturvärden. Naturskyddsföreningens fokus ligger på att bevara den biologiska mångfalden i området. Enligt länsstyrelsens inventeringar har antalet häckande fåglar på strandängarna minskat dramatiskt och för vadarfåglarna som både häckar och rastar på Morups Tånge är situationen än värre.
Det rörliga friluftslivet innebär ibland påfrestningar för fåglar, djur och växtlighet och i det här fallet måste människan stå tillbaka för att skydda biologisk mångfald. Därför anser vi att utökningen av beträdnadsförbudet är en bra åtgärd.
Vi anser att ”tallskogen” som finns strax norr om fyren, bör bevaras. Hit söker sig trötta och utmattade flyttfåglar, och det är en lämplig häckbiotop för hämpling, ärtsångare och andra fågelarter. ”Tallskogen” ger skydd och lä för såväl småfåglar som besökande.
Ett stort problem är minkar och kråkfåglar som hotar häckande fåglar och plundrar fågelbon i naturreservatet. Jakt på predatorer är en av de åtgärder som bäst kan gynna känsliga fågelarter och bör därför ha hög prioritet, och bedrivas vid tidpunkter som länsstyrelsen anser lämpliga.
Det är viktigt att informationsmaterial och anläggningar placeras ut så att de inte stör landskapsbilden och att strandängar och sandhedar sköts med metoder som gynnar skyddsvärda växtarter och häckande och rastande fåglar.

På uppdrag av styrelsen för Naturskyddsföreningen Falkenberg
Per Ranebo