Yttrande från Naturskyddsföreningen Falkenberg om Detaljplan Hjortsberg 3:32, Falkenbergs kommun

Det är viktigt att området där förskolan ska ligga analyseras noga och saneras från de hälsofarliga ämnena PCB och PAH-H.
Vi anser att befintliga träd och buskar bör bevaras, i den mån saneringsarbetet tillåter det. För att de naturvärden som finns i de blomrika näringsfattiga gräsytorna ska kunna finnas kvar bör man försöka att behålla sådana miljöer i förskolans utemiljö. Det kan göras genom att använda den typ av näringsfattig sandjord som är naturlig för platsen, vid anläggande av nya gräs- och ängsytor. På så vis får barnen en utemiljö med många intressanta växtarter och fjärilar.
Naturskyddsföreningen Falkenberg tycker att det är mycket positivt att man planerar för att anlägga en gång- och cykelbana längs Nabolagets väg, eftersom det är en viktig klimatomställningsåtgärd som uppmuntrar och möjliggör en hållbar livsstil för kommuninvånare.
Det finns ängs- och gräsmarker som kan komma att påverkas negativt vid grävarbeten i samband med anläggande av gång- och cykelbanan. Vi anser att man bör restaurera sådana vägkanter genom att återanvända den näringsfattiga jorden vid anläggandet av de nya vägkanterna.
Vi anser även att man bör utföra en beräkning av de utsläpp av växthusgaser som byggnadsprocessen och den framtida verksamheten kan leda till. Detta kan göras med hjälp av Greenhouse Gas Protocol (GHG-protokollet). Det är ett nödvändigt steg för att kunna minska utsläppen. Kommunen bör i upphandlingsskedet prioritera tillvägagångssätt och arbetsredskap som har låga utsläpp av växthusgaser.

Per Ranebo
Naturskyddsföreningen Falkenberg