Yttrande från Naturskyddsföreningen Falkenberg om Ombyggnad av väg 703-154 Vinberg-Bergagård

Diarienummer TRV 2017/ 103 525

Naturskyddsföreningen Falkenberg tycker att det är mycket positivt att man anlägger en cykelväg mellan Vinberg och Bergagård, eftersom det är en viktig klimatomställningsåtgärd.
Det finns ängs- och gräsmarker med torrängsflora som kan komma att påverkas negativt vid grävarbeten i samband med vägbygget. Vi anser att man bör restaurera sådana vägkanter genom att återanvända den näringsfattiga jorden vid anläggandet av de nya vägkanterna, så att arter som gulmåra, blåmunkar och åkervädd kan gynnas.
Vi anser även att man bör utföra en beräkning av de utsläpp av växthusgaser som anläggningsprocessen kan leda till. Detta kan göras med hjälp av Greenhouse Gas Protocol (GHG-protokollet). Det är ett nödvändigt steg för att kunna minska utsläppen. Trafikverket bör prioritera tillvägagångssätt och arbetsredskap som ger låga utsläpp av växthusgaser.

Per Ranebo
Naturskyddsföreningen Falkenberg