Stränder för alla djur, växter och människor!

Den statliga utredningen om strandskyddet:

Tillgängliga stränder – ett mer differentierat strandskydd

har som förslag bland annat att ta bort strandskyddet:

• Vid sjöar mindre än 1 ha
  • Vid vattendrag smalare än 2 meter
  • Förenkla byggande strandnära på landsbygden

Idag är stränderna en tillgång som vi alla kan njuta av samt helt unik i världen.  Strandskyddet är en viktig del av allemansrätten som är grundlagsskyddad och att kunna röra oss fritt i naturen bidrar till vår livskvalitet och vårt välmående. De flesta av oss reflekterar nog inte över att det är tack vare strandskyddslagstiftningen som vi har så god tillgång till stränder i Sverige – vi kan promenera, bada, fiska och lägga till med båten utan att stoppas av Privat-skyltar.

Skyddet av stränderna är oerhört viktigt för de känsliga och värdefulla ekosystem som finns i området där land och vatten möts. Grunda vikar i sjöar och vid kusten hör till våra mest värdefulla och produktiva vattenmiljöer men också till de allra mest känsliga. De bör förbättras och inte bebyggas och privatiseras anser vi till skillnad mot tongångarna i utredningen.

Betänk nu att strandskyddslagstiftningen i sin omfattande omarbetning inte har lagt ett enda förslag som gör att allemansrätten och strandskyddet skärps eller ens bevaras så att våra kuster och hårt exploderade områden räddas för framtiden.

Eftersom strandskyddsbestämmelserna enligt miljölagens syften ska ses ur ett långsiktigt perspektiv, och ett beslut om upphävande av strandskydd i princip är oåterkalleligt, blir det långsiktiga perspektivet en viktig del i prövningen och om många gånger närområde är av riksintresse för friluftslivet och området kring bedöms ha stor betydelse för närboendes rekreation och friluftsliv.

Strandskydd gäller intill 100 meter från strandlinjen vid havet och vid insjöar och vattendrag och det finns inga anledningar att ändra på detta. Men detta är föreslaget.

Sett ur ekologisk synvinkel kan mindre vattenansamlingar ha minst lika stora värden som större. Små sjöar, bäckar och diken fungerar som livsviktiga miljöer, spridningskorridorer och ledlinjer i landskapet. Strandzoner vid småvatten utgör ofta miljöer med särskilda naturvärden, och innehåller naturtyper som är särskilt skyddsvärda. Ett upphävande av strandskyddet vid små sjöar och vattendrag skulle leda till ökade svårigheter att nå ett antal miljömål – bland annat miljömålen Levande sjöar och vattendrag och Hav i balans, något som tydligt framhävs i utredningens konsekvensanalys.

Syftet med strandskyddet är att långsiktigt trygga förutsättningarna för allemansrättslig tillgång till strandområden och att bevara goda livsvillkor på land och i vatten för djur- och växtlivet.

• Vi vill att strandskyddet ska bevaras som det är nu med en zon om 100 meter vid alla stränder, sjöar och vattendrag.

Naturskyddsföreningen Falkenberg om strandskydd, ladda ner som pdf