Överklagande av Länsstyrelsen i Hallands beslut (1354-2022) om bygglov till Agerör 1:68 i Falkenbergs kommun

Gällande:
Beslut (1354-2022) av länsstyrelsen i Halland avseende positivt bygglov för enbostadshus vid Agerör 1:68 i Falkenbergs kommun.

Yrkande:
Vi yrkar att Mark- och miljödomstolen överprövar och avvisar länsstyrelsens beslut.

Motivering:
Vi menar att det inte är trovärdigt visat att det tänkta bygget inte hotar de olika riksintressen som berörs i området vid Agerör. Det saknas en ordentlig konsekvensanalys.

Mycket anmärkningsvärt är att två personer (av fem) anmälde avvikande mening i länsstyrelsens beslut. Det var antikvarie Maja Jannerling och naturvårdshandläggare Amanda Karlsson. De pekade båda på negativa konsekvenser för landskapsbilden om det avsedda huset skulle komma att uppföras. Det skiljer sig till både form och färg från övrig lantlig bebyggelse i området. De lyfte också fram risken för en ketchup-effekt när det gäller byggande av extraordinära och avvikande hus i området. Området torde vara mycket attraktivt för exploatering i kapitalstarka kretsar. Ett sådant scenario torde vara av stor vikt för domstolen att beakta.

Kustområdet vid Agerör pekas i kommunens översiktsplan (2.0, 2014-05-27) ut som en del av ett riksintresse för naturvård som sträcker sig norrut längs kommunens kust. Även i två rapporter från länsstyrelsen lyfts Agerörs-områdets höga naturvärden: 1/ Strategi för bevarande av kustområden med höga naturvärden i Hallands län; Länsstyrelsen Meddelande 2019:20; 2/ Områden av riksintresse för naturvård i Hallands län, 2002-02-07.

Det aktuella området med riksintresse för naturvård ligger mycket nära gården där bygget är tänkt att ske. En nybyggnation i den klass som är tänkt kan störa naturvärdena på flera sätt, detta i jämförelse med den bondgård som idag står där. Byggprocessen blir mycket omfattande, detta på grund av husets exceptionella storlek. Den genererar avgaser, buller och damm. Detta kan störa såväl växter och djur, som de besökare som vill njuta av kustområdet.

I det aktuella strandområdet vid Agerörsviken rör sig vandrare, fågelskådare och fiskare. Byggandet blir en omfattande störning. När byggnaden väl är på plats består störningen i att den för dessa människor utgör ett till form och skala helt avvikande inslag i landskapsbilden. Detta påverkar givetvis negativt det upplevda värdet av området hos besökare. Länsstyrelsen arbetar ryktesvis med en Kustled för vandring. Det vore intressant att veta hur dessa planer påverkas av det spektakulära bygget.

Av bygglovsnämndens skrivningar framgår att bygget berör inte bara ett riksintresse utan flera: “Platsen omfattas av riksintresse turism och rörligt friluftsliv…” och “Platsen för tänkt byggnation är direkt angränsande till riksintresse för natur- och kulturvärden”. Texten nämner att markområden med höga värden ska skyddas så långt möjligt mot åtgärder som kan skada i samband med byggnationen. Vilket skydd detta skulle kunna vara utvecklas dock inte alls i texten.

Sammanfattningsvis saknas det en djuplodande konsekvensanalys av hur värdena hos de olika riksintressena skulle påverkas av byggnationen. Detta och oenigheten i länsstyrelsens beslut motiverar en överprövning.

Falkenberg 30 maj 2022

Naturskyddsföreningen i Falkenberg
För styrelsen, Hans-Örjan Nohrstedt, talesperson

Artikel i HN om överklagandet: https://www.hn.se/nyheter/falkenberg/gekåsägarens-jättebygge-i-agerör-överklagas-igen-1.73978109